El passat dilluns a la secció De Brises i Boires, el nostre
lletraferit Matapardals ens presentà el bloc més homogeni de l'obra
literària de l'escriptor francès Louis Poirier, més conegut com a Julien Gracq: Llegint Escrivint. Julien Gracq
fou un escriptor francès i professor d'història i geografia, inspirat
pel romanticisme alemany i el surrealisme, i el simbolisme fantàstic. Va
estar molt proper al surrealisme als seus inicis, però els contactes
amb el grup foren escassos, excepte amb el cap de files i la seva
monografia André Bretón (1948).
Dins dels seus escriptors predilectes hi trobem autors com Novalis, autor entre d'altres dels Himnes a la nit (1800) i Kleist i d'altra banda Lautréamont i Rimbaud. L'any 1943 va descobrir l'obra més significativa d'Ernst Jünger, Als penya-segats de marbre i li resultà una revelació i l'influencià a la seva obra mestre El mar de les Sirtes, on es pot trobar certes similituds d'estil i temàtica.
Dins dels seus escriptors predilectes hi trobem autors com Novalis, autor entre d'altres dels Himnes a la nit (1800) i Kleist i d'altra banda Lautréamont i Rimbaud. L'any 1943 va descobrir l'obra més significativa d'Ernst Jünger, Als penya-segats de marbre i li resultà una revelació i l'influencià a la seva obra mestre El mar de les Sirtes, on es pot trobar certes similituds d'estil i temàtica.
Les traduccions de la obra de Julien Gracq al
castellà i al català són ben escasses: les seves novel·les no han
arribat a una gran difusió, menys per un públic incondicional. Llegint escrivint es converteix en una publicació de suma importància. És la principal obra de Gracq dedicada a l'obra d'altres escriptors i es tracta de la lúcida dedicatòria d'un escriptor. Un
treball crític des del cor mateix de l'escriptura, una cosa que molts
pocs poden fer. El crític és un lector ideal, més atent, i que s'ofereix
a actuar d'intermediari eloqüent entre l'autor i altres possibles
lectors. Però, a més a més, l'escriptura s'origina en la
lectura, s'escriu perquè altres abans han escrit i es llegeix perquè
altres abans ho han fet. Lectura i escriptura constitueixen un procés
continu i creador. El secret de l'escriptura es troba en el seu automatisme, inclús quan l'autor creu dominar-lo.
Es
presenta com un conjunt de reflexions, observacions de diferent
extensió, agrupades a una sèrie de temes. Dins d'aquests destaca la part
dedicada als novel·listes francesos del segle XIX: Stendhal, Balzac,
Flaubert, Zola i finalment Marcel Proust amb la novel·la del segle XX. Habitualment
Proust és considerat com l'escriptor que porta la novel·la a la seva
culminació i aconsegueix l'obra total, però l'anàlisi que realitza Gracq
posa en evidència una trajectòria descendent, la inspiració novel·lesca
es debilita i així també a la novel·la posterior a Proust.
Un altre apartat del llibre es centra en la novel·la i les seves propietats, fa una defensa del gènere i escriu contra l'arbitrarietat que els seus detractors li adjudiquen partint de la cèlebre frase de Valéry: "La marquesa salió a las cinco" i no falta una part centrada en la poesia, en alguns poetes com Baudelaire i música de Wagner i Hector Berlioz.
Un altre apartat del llibre es centra en la novel·la i les seves propietats, fa una defensa del gènere i escriu contra l'arbitrarietat que els seus detractors li adjudiquen partint de la cèlebre frase de Valéry: "La marquesa salió a las cinco" i no falta una part centrada en la poesia, en alguns poetes com Baudelaire i música de Wagner i Hector Berlioz.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada